De vier fasen van het Metabolic Balance programma


Het programma bestaat uit  vier fasen. Ontgifting en afvoer van in het lichaam opgehoopte afvalstoffen staan in het begin centraal, daarna stabiliseert de bloedsuikerspiegel zich snel. De meeste mensen die het Metabolic Balance Voedingsplan doen vallen daarom niet alleen snel af, maar  ervaren binnen 1-3 weken al een flinke verbetering van hun gezondheid en conditie. Ze gaan beter slapen, voelen zich vitaler en zijn minder gestrest.

De vier fasen worden  hieronder uitgelegd


Eerste fase: reinigingsfase; twee dagen.

Uw bereidt Uw lichaam voor op de andere manier van eten.

Tweede fase: de strenge fase. duurt minimaal twee weken.

U houdt zich  strikt aan de regels van Uw persoonlijke voedingsplan.

Derde fase: de minder strenge fase . Duurt tot Uw lichaam helemaal in balans is en U Uw streefgewicht bereikt heeft. Voor de een is dit een maand, voor de ander een jaar.

Vierde fase: dit is de fase van gewichtsbehoud. Het is essentieel dat U na het bereiken van Uw streefgewicht niet terugvalt in oude patronen.


De eerste fase: de reinigingsfase bestaat uit een paar dagen van ontgiften. In deze fase maakt U de dikke darm leeg en start het ontgiften. Wij overleggen samen wat voor U de beste methode is. Het is goed om in deze fase rust te nemen en thuis te zijn. Sommige mensen doen tijdens deze fase een hoge darmspoeling, maar dat is niet voor iedereen wenselijk en noodzakelijk.

De tweede fase is de strenge fase, deze duurt minstens twee weken, maar vaak langer, afhankelijk van uw doelen en streefgewicht. In deze fase houd u zich aan de regels van Uw individuele voedingsplan en leert U de acht basisregels van het Metabolic Balance Voedingsplan consequent te hanteren. Deze basisregels zorgen ervoor dat U drie maaltijden per dag eet, met steeds minstens 5 uur ertussen, en veel water drinkt.

De dagelijkse maaltijden stelt U samen op grond van Uw persoonlijke voedingsplan, zowel qua hoeveelheden als qua producten. Elke maaltijd bestaat uit een portie van een eiwithoudend voedingsmiddel (zoals yoghurt, sojamelk, vlees, vis, eieren, kaas, paddenstoelen of noten), een portie met verschillende verse groenten volgens je persoonlijke lijst, aangevuld met een wat koolhydraatrijke voeding (zoals roggebrood, rijst of aardappel). Als toetje eet je, indien gewenst, wat fruit, ook weer volgens je persoonlijke voedingsplan. Brood, pasta en pizza, hamburgers, patat, chips, alcohol en frisdranken en ook vruchtensappen en alle andere suikerhoudende producten laat u in deze fase consequent staan.


In eerste twee fasen van het programma vindt een sterke ontgifting plaats en schakelt je lichaam over op vetverbranding. De insulinespiegel en de bloedsuikerspiegel worden in deze fase genormaliseerd. Het is daarom goed de eerste twee weken rustig de tijd te nemen om te wennen aan deze andere manier van eten en het hanteren van uw persoonlijke programma. In de eerste twee weken moet U genoeg slapen, intensieve lichaamsbeweging vermijden en ook niet sjoemelen met Uw voedingsplan.


De derde fase is de minder strenge fase

In deze fase houdt U zich nog steeds aan de acht basisregels en Uw persoonlijke plan, maar gaat U geleidelijk aan het aantal producten dat U eet weer wat uitbreiden. Eerst krijgt u een uitgebreidere voedingslijst mee, later gaat u zelf naar wens producten toevoegen. Afhankelijk van uw gewicht wordt ook de hoeveelheid van de maaltijden aangepast. Het is nu ook toegestaan om zo nu en dan wat te sjoemelen, een stukje chocola te eten of een glas wijn te nemen. Deze fase houdt U net zo lang vol tot U Uw streefgewicht en optimale vitaliteit heeft bereikt.


De vierde fase is de fase van gewichtsbehoud.

In deze vierde fase is het essentieel dat U na het bereiken van Uw streefgewicht niet terugvalt in oude patronen, maar Uw nieuwe gezondheid behoedt door gezond te blijven eten. U houdt zich zo veel U wilt aan de basisregels van het Metabolic Balance voedingsplan. Maar de hoeveelheden, ingrediënten en producten past U aan Uw eigen wensen aan. Inmiddels heeft U veel beter gemerkt welke voeding U goed kunt verdragen en waar U mogelijk minder goed tegen kan, bijvoorbeeld U een opgeblazen gevoel krijgt, of moe wordt. Doordat dit natuurlijke instinct terug is gekomen en U op een hele andere manier met Uw voeding omgaat zult U merken dat U blijvend anders gaat eten dan U vroeger gewend was.

Ook in deze vierde fase kunt U nog deelnemen aan onze Metabolic Balance groepen.


Hiermee heeft u het doel van het Metabolic Balance voedingsprogramma bereikt: een gezond en stabiel gewicht, een grotere gezondheid en vitaliteit, en een groter vermogen op een goede manier via gezonde voeding voor uzelf te zorgen.


U kunt het programma in een groep volgen of individueel.

           Homehome__thuiskomen_in_je_lijf.htmlhome__thuiskomen_in_je_lijf.htmlshapeimage_1_link_0
  Thuiskomenthuiskomen.htmlthuiskomen.htmlshapeimage_2_link_0
 Metabolic Balancemetabolic_balance.htmlmetabolic_balance.htmlshapeimage_3_link_0
       De vier fasenshapeimage_4_link_0
         ErvaringenErvaringen.htmlErvaringen.htmlshapeimage_5_link_0
  Individueel trajecthttp://www.google.com/Individueel_traject.htmlIndividueel_traject.htmlshapeimage_6_link_0shapeimage_6_link_1
        Groepstrajecthttp://www.google.com/Groepstraject.htmlGroepstraject.htmlshapeimage_7_link_0shapeimage_7_link_1
      Kind en voedingkind_en_voeding.htmlkind_en_voeding.htmlshapeimage_8_link_0
 Veel gestelde vragenVeelgestelde_vragen.htmlVeelgestelde_vragen.htmlshapeimage_9_link_0
        ProcedureProcedure.htmlProcedure.htmlshapeimage_10_link_0
Kosten en vergoedingKosten_en_vergoedingen.htmlKosten_en_vergoedingen.htmlshapeimage_11_link_0
   Links en literatuurLinks_en_literatuur.htmlLinks_en_literatuur.htmlshapeimage_12_link_0