Homehome__thuiskomen_in_je_lijf.htmlhome__thuiskomen_in_je_lijf.htmlshapeimage_1_link_0
  Thuiskomen thuiskomen.htmlthuiskomen.htmlshapeimage_2_link_0
 Metabolic Balancemetabolic_balance.htmlmetabolic_balance.htmlshapeimage_3_link_0
       De vier fasenDe_vier_fasen.htmlDe_vier_fasen.htmlshapeimage_4_link_0
         Ervaringenshapeimage_5_link_0
  Individueel trajecthttp://www.google.com/Individueel_traject.htmlIndividueel_traject.htmlshapeimage_6_link_0shapeimage_6_link_1
        Groepstrajecthttp://www.google.com/Groepstraject.htmlGroepstraject.htmlshapeimage_7_link_0shapeimage_7_link_1
      Kind en voedingkind_en_voeding.htmlkind_en_voeding.htmlshapeimage_8_link_0
 Veel gestelde vragenVeelgestelde_vragen.htmlVeelgestelde_vragen.htmlshapeimage_9_link_0
        ProcedureProcedure.htmlProcedure.htmlshapeimage_10_link_0
Kosten en vergoedingKosten_en_vergoedingen.htmlKosten_en_vergoedingen.htmlshapeimage_11_link_0
   Links en literatuurLinks_en_literatuur.htmlLinks_en_literatuur.htmlshapeimage_12_link_0

Ervaringen



Tijdens een lange periode van ziekte waarin ik weinig bewoog en regelmatig aan het troost-eten sloeg, ben ik een kilo of zes aangekomen. Ik had geen energie over om daar iets aan te doen en besloot het te accepteren. Leuk was anders, dus ik twijfelde regelmatig. Maar ik had geen zin in een jojo-effect van een beetje afvallen en dan weer aankomen en liet het erbij.

Toen hoorde ik over Metabolic Balance en was er een klik. Het concept klonk me goed in de oren en ik had er vertrouwen in dat ik dit niet een paar weken, maar een hele tijd zou kunnen volhouden. Inmiddels beschikte ik ook weer zoveel mentale energie, dat er ruimte vrij was voor wilskracht en doorzettingsvermogen en zonder die twee zou het niet lukken, wist ik.

Het gekke is met wilskracht: als die er eenmaal is, kun je er bergen mee verzetten. Ik ging het dieet volgen en als ik na vier uur echt honger had deerde me dat niet. Ik liet met het grootste gemak eten staan waar normaal het water me van in de mond liep en ik viel kilo’s af. Toen ik mijn streefgewicht had bereikt, dachten mensen dat ik nu wel zou stoppen met het dieet. Nee dus, want het voelde inmiddels niet meer als een dieet, maar gewoon als lekker en gezond en daar vaar ik wel bij.

Ik ben overigens wel weer iets aangekomen, maar het blijft binnen de marge. En als ik eens een weekeind flink uit de bocht ga, heb ik op maandag weer zin in sober en gebalanceerd. Metabolic Balance heeft in mij dus een warme pleitbezorger gevonden.


Henrietta



Met een lichaamsgewicht van 114 kilo en een status van aankomend suikerpatiënt, werd het tijd voor iets heel anders. Annejet Rümke deed mij het voorstel om een metabolic balance dieet te gaan doen. Ik hoefde er niet over na te denken en besloot gelijk om het te proberen. Na het bloedonderzoek kreeg ik een dieet dat speciaal op mij gericht was en met begeleiding van Annejet ben ik in april 2012 begonnen. Zij legde grote nadruk op enkele belangrijke punten: 3 maaltijden per dag met steeds minimaal 5 uur ertussen zonder eten. Per maaltijd 1 soort eiwit, met veel groente en geen koolhydraten. Ik kon goed zonder brood, pasta en aardappelen maar rijst miste ik heel erg. In overleg eet ik nu wel zilvervliesrijst.

's Morgens maak ik altijd een salade van ijsbergsla en ruccula of andere slasoorten gecombineerd met groente(s) die ik in grotere hoeveelheden klaar heb, zodat ik allerlei combinaties kan maken. Er mag per maaltijd slechts één eiwit bij, bij mijn ontbijt is dat  schapenkaas of pitten of kip.

Verder altijd 5 olijven en wat olijfolie en zout en peper.

's Middags eet ik meestal een nasi goreng met veel groente en een beetje kip of oesterzwam of tempé of omelet en een beetje rijst. De rijst kook ik tevoren in grotere hoeveelheden, zodat die al gaar en koud in de wok bij de groente en die ene eiwit wordt toegevoegd (het geheim van goede nasi!).

's Avonds weer 1 eiwit in de vorm van vis of vlees of paddenstoelen, gecombineerd met groenten (bijna altijd een mix en vaak gebakken in de wok met dan eerst een uitje fruiten en een teen knoflook en dan rauwe groenten (parika,courgette,wortelen, broccoli, venkel of boontjes). Afhankelijk van de porties (de strenge hoeveelheden van de 1e fase heb ik achter mij gelaten, ik weeg geen hoeveelheden meer af), eet ik nog een appel of aardbeien of frambozen.

Als drank heb ik bijna alleen maar water, behalve ‘s morgens 1 of 2 koppen koffie. Verder spa rood en soms een glas rode wijn.

Binnen 4 maanden was ik 25 kilo afgevallen met helaas af en toe een uitschieter, hetgeen direct te zien is op de weegschaal, waar ik bijna elke morgen even op ga staan. Niet altijd is het mogelijk volgens het dieet te eten. Met name op reis. Als ik bij anderen te eten ben, wordt wel altijd gevraagd wat wel en niet mag.

Na zo'n dwaling ga ik altijd zo snel mogelijk terug in het patroon en nu ben ik redelijk constant van gewicht. Ik ben me beter  gaan voelen, maar wil het nog beter en ook de huiduitslag is bijna verdwenen. Op de vaak gestelde vraag of ik dit dan mijn hele leven blijf doen zeg ik altijd volmondig ja. Voor mijn gevoel is mijn eetpatroon veranderd en is het geen opgave op deze manier door te gaan, behoudens die enkele ontsporing die ik rechtvaardig door daarna weer volgens de richtlijnen te eten. Ik ben ervan overtuigd dat er met goede voeding heel veel verbeterd kan worden.


Ton




In april 2013  ben ik gestart ,met een drastische wijziging in mijn eetpatroon.

Als  zelfstandig ondernemer is het een constant proces  na te gaan of je eigen organisatie of andere organisaties effectiever en efficiënter kunnen functioneren.

Ik heb voor mijzelf  geconstateerd dat als het gaat om mijn eigen lichaam( de binnen- en buitenkant) dit niet altijd(altijd niet) de juiste prioriteit krijgt. Bij mij leidde dit tot energieverlies, vermoeidheid en vage klachten.

De drastische wijziging in mijn eetpatroon vereist veel discipline, maar het levert zienderogen ook veel op.  Je kunt dus wel degelijk invloed uitoefenen op je gezondheid.

De metabolic filosofie is een geweldig hulpmiddel om je fitter, geestelijk gezonder en energieker te voelen.

Een drastische wijziging in het eetpatroon houdt voor mij niet in dat ik mijn Bourgondische levensstijl heb moeten verlaten. Met veel creativiteit en veelvoud van de verschillende voedingsmiddelen kunnen heerlijk maaltijden worden gemaakt.

Het wordt a way of living en de filosofie brengt  je in een ander en beter segment in termen van kwaliteit van leven.


Jaap



Zoals beloofd, even een berichtje om jullie op de hoogte te houden

Vrijdag en zaterdag had ik mijn voorbereidingsfase-dagen en dat ging eigenlijk allemaal heel goed. Het stroomde goed door en ik voelde me verder helemaal niet heel naar, heb gewoon lekker rustig aan gedaan. Hoewel ik 's avonds toch wel honger had, ging het me goed af. Gisteren begonnen met de strenge fase. Het is even zoeken naar en handigheid krijgen in de hoeveelheden (ik heb een heel precieze keukenweegschaal gekocht) en hoe het beste te bereiden, maar ik heb MB recepten gevonden en die gaven goede ideeën. Het drinken gaat me tot nu toe veel makkelijker af dan ik gedacht had, ik heb nu steeds een halve liter thermoskannetje bij me dat ik vul met heet water en de hele dag drink ik hier uit. Ik moet wel nog wennen aan de ontbijtporties die kleiner zijn dan ik gewend was. Ik at voorheen meer eiwitten voor het ontbijt en merk dat ik het laatste uur voor de lunch wel af en toe trek krijg. Ik ben ook nog erg aan het spelen met de groenten; een stuk komkommer is al snel 130 gram, terwijl je daar heel veel sla voor kan eten, een mix is dus het handigste...


Margje