Veel gestelde vragen en opmerkingen:


Opmerking vooraf

Alles wat hieronder wordt gezegd weerspiegelt onze persoonlijke mening en ervaring in de praktijk. Dat wil niet zeggen dat elke hieronder volgende uitspraak is gebaseerd op zogenaamd evidence based wetenschappelijk onderzoek, of geverifieerd is met dubbelblind geteste methoden. Deels is dat simpelweg ondoenlijk, maar belangrijker is het dat wij vinden dat deze op dit moment in onze cultuur gangbare wetenschappelijke manier van denken en bewijsvorming een eenzijdig en vertekend beeld geeft van de menselijk ervaring. Wij vinden dat individuele ervaring en in lange jaren opgedane levens- en praktijk ervaring en dus ook Uw eigen inzichten en Uw ervaringen met Uw eigen lijf minsten net zo belangrijke bronnen van kennis zijn als een al te strikt en abstract geworden evidence based wetenschappelijke kennis. Er is een enorme hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek dat de relatie tussen voeding en gezondheid aantoont. Er is ook veel discussie, en binnen de verschillende moderne scholen van voedingsonderzoek verschillen de meningen aanmerkelijk. Wij denken dat mensen verschillend zijn van elkaar en dat het daarom aan ieder is een voor zichzelf optimale manier van leven en zich voeden te vinden. Wij zijn als mens verantwoordelijk voor onze eigen manier van leven en moeten onze eigen keuzes maken. We kunnen wat goed voor ons is en wat niet, niet uitbesteden aan autoriteiten buiten ons en zeker niet aan de regelgevers in de Europese Unie.


Algemene  vragen:


1 Wat is het Metabolic Balance programma?

2.Wat mag ik eten volgens het Metabolic Balance programma?

3.Wat mag ik niet eten volgens het Metabolic Balance programma?

4.Is het Metabolic Balance voedingsprogramma gebaseerd op moderne wetenschappelijke inzichten?

5.Is het Metabolic Balance programma een dieet?

6.Hoe werkt het Metabolic Balance programma in onze praktijk?

7. Wat zijn de vier fasen van het Metabolic Balance programma?

8. Waarom worden er tijdens de intakefase zoveel verschillende bloedwaarden afgenomen?

9. Wat wordt er gemeten in het bloed?
10.Waarom moet je bij het Metabolic Balance voedingsplan de hoeveelheden eten precies afwegen?

11.Waarom is het zo duur?

12.Ga ik erge honger lijden als ik ga eten volgens het Metabolic Balance voedingsplan?

13.Hoe lang duurt het voor mijn lichaam zich heeft aangepast aan de nieuwe manier van eten?

14.Hoe lang duurt het voor ik me beter ga voelen als ik ga eten volgens het Metabolic Balance voedingsplan?

15.Hoe lang duurt het voor ik mijn streefgewicht bereik als ik ga eten volgens het Metabolic Balance voedingsplan?

16.Wat is het voordeel van een persoonlijk voedingsplan?

17.Waarom moet ik zoveel water drinken bij het Metabolic Balance programma?

.

1.Wat is het Metabolic Balance programma?

Metabolic Balance is een voedingsprogramma voor een betere stofwisseling en een goede gewichtsregulatie, dat al bij tienduizenden mensen in Europa succes heeft gehad. Bij dit programma eet U groenten, fruit, vlees, vis en andere eiwitbronnen in een bepaalde op Uw lichaam afgestemde verhouding, aangevuld met gezonde koolhydraten. De meeste mensen die het programma gaan doen voelen zich verrassend snel veel beter, blaken van energie en bereiken ook duurzaam een sterke verbetering van hun gezondheid en gewicht.


2. Wat mag ik eten volgens het Metabolic Balance programma?

Bij dit programma eet U normale natuurlijke voeding, waarin afhankelijk van Uw persoonlijke plan vele soorten groenten en fruit, zuivel en of sojaproducten, vlees, vis, eieren, bonen, paddenstoelen, roggebrood, havermout, rijst en andere producten zijn opgenomen.


3. Wat mag ik niet eten volgens het Metabolic Balance programma?

In de beginfasen van het Metabolic Balanceprogramma eet U alleen wat er op Uw persoonlijke lijst staat. U eet/drinkt in elk geval geen suiker, tarweproducten en alcohol . Later gaat U uitbreiden en uitproberen wat voor U goed is om te eten. Dit met in achtneming van de 8 basisregels van Metabolic Balance


4.Is het Metabolic Balance voedingsprogramma gebaseerd op moderne wetenschappelijke inzichten?

Metabolic Balance is een voedingsprogramma voor een betere stofwisseling en een goede gewichtsregulatie, dat is ontwikkeld door de Duitse internist Wolf Funfack en de voedingswetenschapper Silvia Bürkle in samenwerking met andere wetenschappers en artsen. Nadat dr. Funfack 25 jaar lang praktijk had gehad waarin hij vele volwassenen en kinderen met overgewicht, diabetes en andere stofwisselingsziekte behandelde begon hij interesse te krijgen in een meer natuurlijke manier van genezen. Samen met Silvia Bürkle begon hij op grond van moderne wetenschappelijke voedingsinzichten het Metabolic Balance voedingsprogramma te ontwikkelen, dat sinds 2002 in Duitsland en inmiddels meer dan 30 andere landen wereldwijd te verkrijgen is.

Sinds 2008 zijn er ook in Nederland steeds meer opgeleide  Metabolic Balance  begeleiders. Doel is niet een snelle afvalmethode waarin je een tijdelijk dieet volgt, maar het omschakelen op een fundamenteel andere manier van eten, en jezelf op een andere manier gaan voeden. Hierdoor treedt geen  het jojo effect  op, dat de meeste diëten wel hebben en gaan mensen zich blijvend vitaler en blijer voelen. Allerlei chronische klachten en kwalen verdwijnen daarbij als sneeuw voor de zon. In 2009 werd in een artikel gepubliceerd naar aanleiding van onafhankelijk onderzoek dat in het voorafgaande jaar was gedaan naar de resultaten het Metabolic Balance programma. Conclusie was dat het programma helpt af te vallen, waarbij mensen zich gezonder en actiever gaan voelen.


Het Metabolic Balance voedingsprogramma is dus gebaseerd op de zich steeds vernieuwende wetenschappelijke inzichten. Het is al voor vele duizenden mensen een hulp geweest om om te schakelen naar een gezondere leefstijl om een gezond gewicht en meer vitaliteit te bereiken en behouden. Als U op links en literatuur klikt, vindt U daar een aantal door ons geselecteerde publicaties, boeken en sites waar U meer achtergrondinformatie kunt vinden over de relatie tussen voeding, gezondheid en ziekte en de daarover heersende discussies.

Zie verder de opmerking vooraf.


5.Is het Metabolic Balance programma een dieet?

Ja en nee. Ja, in de zin dat het Metabolic Balance programma een sterke verandering van voedingsgewoonten inhoudt, waarbij U zich in de eerste fasen precies aan de regels van Uw persoonlijke plan houdt. Nee, in de zin dat het niet om een onnatuurlijk manier van eten gaat. Er komen geen shakes en poedertjes aan te pas, U eet voldoende en regelmatig en uitsluitend normaal verkrijgbare natuurlijke voeding. Hiermee krijgt U de voeding die U nodig heeft in de juiste samenstelling binnen. U leert met het Metabolic Balance programma om op een natuurlijke en gezonde manier te koken en eten. Naarmate Uw stofwisseling meer in balans komt leert U ook weer zelf waarnemen wat goed voor U is en wat U beter niet, of niet te vaak kunt eten. Metabolic Balance betekent voor veel mensen een voedingsverandering die leidt tot blijvend gezonder eten en daarmee tot blijvend behoud van een gezond gewicht en een grotere vitaliteit.


6.Hoe werkt het Metabolic Balance programma in onze praktijk?

  1. 1.De eerste stap is een open informatieavond of telefonisch informatiegesprek

  2. 2.Als U denkt dat het Metabolic Balance programma wat voor U is volgt de intake op grond van een uitgebreide vragenlijst die U van ons krijgt. Ook wordt bloedonderzoek aangevraagd. We beslissen gezamenlijk op grond van deze intake of wij U persoonlijke voedingsplan kunnen aanvragen.

  3. 3.Ongeveer een week later krijgt U Uw persoonlijke voedingsplan en de uitleg daarbij.

  4. 4.U gaat de vier fasen van het Metabolic Balance voedingsprogramma volgen en zult zich snel en heel stuk beter voelen en indien gewenst gaan afvallen.


7.Wat zijn de vier fasen van het Metabolic Balance programma?

Eerste fase: dit is de reinigingsfase van twee dagen waarin Uw lichaam zich voorbereid op de andere manier van eten. Wij overleggen samen wat voor U de beste methode is.

Tweede fase: dit is de strenge fase een duurt minimaal twee weken. U volgt strikt de regels van Uw persoonlijke voedingsplan. Het is verstandig in deze periode rustig de tijd te nemen om te schakelen, niet te veel lichaamsbeweging te doen en een ruime voldoende te slapen.

De derde fase: dit is de minder strenge fase een duurt tot Uw lichaam weer in balans is en U Uw streefgewicht bereikt heeft. Voor de een is dit een maand, voor de ander een jaar. In verloop van deze tijd gaat U weer meer voedingsmiddelen uitproberen en een persoonlijke stijl vinden die bij U past.

De vierde fase: dit is de fase van gewichtsbehoud. Het is essentieel dat U na het bereiken van Uw streefgewicht niet terugvalt in oude patronen, maar Uw nieuwe gezondheid behoedt door gezond te blijven eten. Ook in deze vierde fase kunt U daarom ook nog deelnemen aan onze Metabolic Balance groepen.


8.Waarom worden er tijdens de intakefase zoveel verschillende bloedwaarden afgenomen?

Omdat veel mensen die het Metabolic Balance programma gaan doen niet alleen overgewicht hebben maar ook allerlei klachten ervaren, is het zinnig deze bloedcheck te doen om een indruk te krijgen van de algemene gezondheidstoestand van de deelnemer en een aantal lichamelijke ziekten uit te sluiten. Daarnaast wordt op grond van al deze waarden, in combinatie met het gewicht en postuur van de aanvrager, gezocht naar die voedingsmiddelen die op dit moment het meest belangrijk zijn om het evenwicht te herstellen. Deze voedingsmiddelen staan beschreven in Uw persoonlijke voedingsplan.


9.Wat wordt er gemeten in het bloed?

De bloedwaarden die voorafgaand aan het aanvragen van het Metabolic Balance programma worden afgenomen geven informatie over het algemeen functioneren van het lichaam. Door deze waarden te combineren wordt gekeken of er sprake is van (latente)bloedarmoede, en naar de verhouding van de witte bloed cellen. Ook wordt de algemene voedingstoestand onderzocht en gekeken of er aanwijzingen zijn voor diabetes, allergische reacties, ontstekingsprocessen of jicht. Het Glucosegehalte en het gehalte aan cholesterol en de vetzuren en het alvleesklierenzym amylase in het bloed worden gemeten. En tenslotte blijkt uit deze test of belangrijke organen zoals nieren, lever en de schildklier naar behoren functioneren. Overigens besluiten wij in onze praktijk naar aanleiding van het intakegesprek vaak om nog wat extra bloedwaarden te meten zoals vitamine D en vitamine B12. Ook doen wij soms aanvullend darmonderzoek.


10.Waarom moet je bij het Metabolic Balance voedingsplan de hoeveelheden eten precies afwegen?

Bij het overschakelen op een andere vorm van stofwisseling is het vooral in het begin belangrijk je precies aan de opgegeven hoeveelheden te houden. Deze hoeveelheid is afgestemd op Uw basisstofwisseling, dat wil zeggen het energieverbruik dat bij Uw lichaamsbouw, lengte en gewicht past. De precieze combinatie van eiwitten, koolhydraten en vetten zorgt ervoor dat U zich verzadigd voelt en geen tekort oploopt terwijl U afvalt.. Opvallend is dat de meeste deelnemers verrassend weinig honger ervaren als ze omschakelen naar het Metabolic Balance programma. Tenslotte is bij veel mensen met overgewicht, of ondergewicht het interne mechanisme waardoor we tijdig gewaarschuwd worden als we genoeg gegeten hebben verstoord geraakt. Door een tijdlang alle voedingswaren te wegen ontwikkelen we weer een beter gevoel voor wat we werkelijk nodig hebben. Dit geeft  ook zekerheid, je hoeft je niet steeds af te vragen hoeveel je van iets mag, maar voert gewoon precies het programma uit. Dit geeft een zekere innerlijke rust die bevorderlijk is voor het omschakelen op andere eetgewoonten.


11.Waarom is het zo duur?

Sommige mensen vinden het Metabolic Balance voedingsprogramma in eerste instantie erg duur, het lijkt immers veel goedkoper gewoon een boekje te kopen met een dieet erin, of wat eiwitshakes aan te schaffen. Waarom zou je een intens en kostbaar persoonlijk programma volgen zoals het Metabolic Balance Voedingsplan? De meeste mensen die meedoen aan ons programma hebben al een zoektocht achter de rug. Ze hebben al vaker met wisselend succes een dieet gevolgd en zijn daarna weer snel aangekomen, of ze hebben klachten over hun conditie, ze voelen zich niet lekker en willen proberen daar via hun voeding verbetering in aan te brengen. Meedoen aan het Metabolic Balance voedingsprogramma betekent inderdaad investeren in jezelf, zowel qua moeite en tijd, als ook financieel. Uiteindelijk is deze manier van eten zeker niet duurder dan wat U voorheen deed, aangezien U allerlei dure en onnodige verleiders simpelweg niet meer aanschaft. U eet minder, maar datgene wat U eet, eet U met aandacht zodat het U werkelijk kan voeden. De nieuwe voeding is over het algemeen van een betere kwaliteit dan wat U voorheen at.

Een deel van het geld dat U voor het programma betaalt gaat naar de organisatie van Metabolic Balance, die het programma heeft ontwikkeld, de computerprogramma’s en websites steeds up-to-date houdt en kosten maakt voor de verdere ontwikkeling en onderzoek. Een ander deel van de kosten is voor de begeleiding, hiervan kunt U vaak een gedeelte terugkrijgen als U aanvullend verzekerd bent. Zie ook onder het kopje kosten en vergoedingen. U kunt ons altijd bellen voor meer informatie.


12.Ga ik erge honger lijden als ik ga eten volgens het Metabolic Balance voedingsplan?

De meeste mensen zijn verbaasd hoe weinig honger ze hebben als ze omschakelen naar het Metabolic Balance Voedingsplan. In het begin kan honger optreden doordat je maag gewend is meer voedsel binnen te krijgen. Honger ontstaat op twee manieren:

  1. 1.De maagwand maakt als hij verslapt het hormoon Ghreline  aan, dat een hongersignaal naar je hersens stuurt. Op het moment dat je je maag weer vult houdt deze hongerprikkel op. Deze honger kan je stillen door simpelweg een halve liter water te drinken.

  2. 2.Een tweede vorm van honger is trilhonger, de honger die optreedt als je lichaam gebrek aan bloedsuiker ervaart, of een snel dalen van de bloedsuikerspiegel. In de eerste week van het programma kan dit nog optreden en moeten eventueel kleine aanpassingen worden gemaakt.


De eerste dagen van het programma moet je lichaam zich aanpassen aan het feit dat je veel minder eet en dat je geen suiker, koffie en tussendoortjes meer neemt om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. In deze dagen kan het soms nodig zijn de hoeveelheden en de verhouding tussen eiwitportie en groenten een beetje aan te passen. Dit doet U in overleg met Uw begeleider. Daarna zijn de hypoglykemie-aanvallen voorbij en kunnen deelnemers met gemak 5 uur tussen twee maaltijden volhouden en is het lichaam gewend zich met drie maaltijden per dag te voeden.


13. Hoe lang duurt het voor mijn lichaam zich heeft aangepast aan de nieuwe manier van eten?

Als U omschakelt naar het Metabolic Balance voedingsplan duurt het een paar dagen tot twee weken tot Uw lichaam is omgeschakeld op de nieuwe manier van eten. In deze weken is het handig wat meer rust te nemen en geen stressvolle omstandigheden op te zoeken, op reis te gaan of intensieve sport te bedrijven.


14.Hoe lang duurt het voor ik me beter ga voelen als ik ga eten volgens het Metabolic Balance voedingsplan?

De meeste mensen die het Metabolic Balance Voedingsplan doen gaan zich binnen korte tijd veel beter voelen. Binnen 1 tot maximaal drie weken is er al verbetering van conditie en vitaliteit, ga je beter slapen, voel je je een stuk energieker. Ook treden vaak al in de eerste weken verbetering op in vertering, bloeddruk, bloedsuikerstabiliteit en andere medische klachten.


15.Hoe lang duurt het voor ik mijn streefgewicht bereik als ik ga eten volgens het Metabolic Balance voedingsplan?

Hoe lang het duurt voor U Uw streefgewicht bereikt is afhankelijk van Uw uitgangsgewicht, de snelheid van Uw stofwisseling en de consequentie waarmee U Uw persoonlijke voedingsplan uitvoert. De meeste mensen vallen in de eerste zes weken flink af, waarna het afvallen minder snel verloopt, of zelfs even kan stoppen. Omdat U zich tegen die tijd veel fitter en vitaler voelt zal het toch geen probleem zijn zich aan Uw programma te houden. In de minder strenge fase gaat het afvallen langzamer maar gestaag door. Het is geen uitzondering dat mensen die het Metabolic Balance voedingsprogramma volgen in twee of drie maanden tijd 12 kg afvallen en binnen een half jaar 20 kg of meer afvallen.


16.Wat is het voordeel van een persoonlijk voedingsplan?

Het Metabolic Balance voedingsprogramma bestaat uit een algemeen deel en een persoonlijk voor U gemaakt deel, waarin de voedingsmiddelen en de hoeveelheden die voor U in de strenge fase zijn toegestaan staan beschreven. Het voordeel hiervan is dat Uw dagelijkse voeding zo is aangepast aan Uw lichaamsbehoeften en eventuele klachten of ziekten helpt te corrigeren. Hiermee herstel je het vermogen van het lichaam om op den duur weer zelf te gaan voelen wat goed is en wat niet goed is voor je optimale gezondheid.


17.Waarom moet ik zoveel water drinken bij het Metabolic Balance programma?

Als U het Metabolic Balance programma gaat volgen betekent dat dat U, afhankelijk van Uw uitgangsgewicht minsten 3 liter water per etmaal gaat drinken.

Uw lever gaat door dit programma beter werken en het lichaam ontgiften: via allerlei processen worden de in lichaamsvet opgeslagen afvalstoffen wateroplosbaar waarna de nieren deze afvalstoffen kunnen uitscheiden. Via lever, darmen, nieren en blaas ontdoen we onszelf dus van schadelijke afvalstoffen die we misschien al jarenlang aan het ophopen waren in ons vetweefsel en andere weefsel. In eerste instantie komen er daardoor meer toxinen in de bloedbaan. Het is daarom belangrijk zorg te dragen voor een zo snel mogelijke afvoer, en veel water drinken helpt daarbij het beste. Het is daarnaast belangrijk de ontlasting dagelijks af te voeren en ook daarvoor helpt het om genoeg te drinken. Als U in het begin van het programma lichte hoofdpijn ondervindt komt dat meestal door de vrijkomende toxinen. Flink water drinken helpt erg goed deze hoofdpijn te verhelpen. Een andere reden is dat we met water de maag vullen en daarmee het hongerhormoon Ghreline stoppen. In het begin optredende honger bestrijdt U dus simpelweg door minstens een halve liter water te drinken.


Hieronder vind je een lijst met aandoeningen en klachten waarbij Metabolic Balance in onze ervaring verbetering kan geven.

Als Uw probleem er bij staat neem even contact op dan krijgt U een verdere uitleg via de mail.

 

allergisch

ADHD

anorexia in verleden

antipsychotisce medicatie

bipolaire stoornis

cellulitis

hoge cholesterolwaarde

chronisch vermoeidheidsyndroom (CVE)

coeliakie

darmklachten en diarree

darmparasieten

depressie

diabetes type 1

diabetes type 2

eczeem

fybromialgie

gewrichtsklachten

Helicobacter Pylori

hoofdpijn en /of migraine

hooikoorts

huidafwijkingen en/ of eczeem,

hypoglykemie en moet elke twee uur wat eten,

hypothyreoïdie, een te langzaam werkende schildklier,

jichtaanvallen,

kanker, chemotherapie en bestraling.

lactoseallergie/-intolerantie,

leververvetting

maagpijn

maagzuur branden en maagzuurremmende medicijnen

migraine

moe en somber

opgezette rommelende buik

overgangsklachten

PCOS Polycysteus Ovarium Syndroom

prikkelbare darmsyndroom

psoriasis

psychose (in het verleden)

reumatische aandoening

voedingsallergieën

spierpijn

spierreuma

stemmingswisselingen

whiplash






















           Homehome__thuiskomen_in_je_lijf.htmlhome__thuiskomen_in_je_lijf.htmlshapeimage_1_link_0
  Thuiskomen thuiskomen.htmlthuiskomen.htmlshapeimage_2_link_0
 Metabolic Balancemetabolic_balance.htmlmetabolic_balance.htmlshapeimage_3_link_0
       De vier fasenDe_vier_fasen.htmlDe_vier_fasen.htmlshapeimage_4_link_0
         ErvaringenErvaringen.htmlErvaringen.htmlshapeimage_5_link_0
  Individueel trajecthttp://www.google.com/Individueel_traject.htmlIndividueel_traject.htmlshapeimage_6_link_0shapeimage_6_link_1
        Groepstrajecthttp://www.google.com/Groepstraject.htmlGroepstraject.htmlshapeimage_7_link_0shapeimage_7_link_1
      Kind en voedingkind_en_voeding.htmlkind_en_voeding.htmlshapeimage_8_link_0
 Veel gestelde vragenshapeimage_9_link_0
        ProcedureProcedure.htmlProcedure.htmlshapeimage_10_link_0
Kosten en vergoedingKosten_en_vergoedingen.htmlKosten_en_vergoedingen.htmlshapeimage_11_link_0
   Links en literatuurLinks_en_literatuur.htmlLinks_en_literatuur.htmlshapeimage_12_link_0